Příští rok otevře v Olomouci největší muzeum historických aut. K vidění budou třeba unikátní Tatry.

Jan Burešová, Olomouc

Hodiny a hodiny dokáže Lubomír Pešák mluvit o autech. Hlavně o těch starých, “ s duší“. Miluje totiž veterány. Prvního si koupil před sedmnácti lety.

„Opravil jsem ho, pak jsem koupil další a rázem jsem nevěděl, kam s nimi. Řada takových aut zůstává schovaná ve stodolách, kde po nich skáčou slepice. To je nedůstojné. V klimatizované hale vydrží ještě padesát let,“ vysvětluje Pešák., jak vznikl nápad postavit v Olomouci muzeum veteránů.

S jeho stavbou ve Sladovní ulici začali dělníci loni v květnu. Na ploše dvou tisíc metrů čtverečních bude stát sedmdesát aut a dalších sto unikátních exponátů, včetně modelů historických benzinek a motorů.

„Řada modelů byla vyrobena jev v pár kusech a často jsou to poslední dochované exempláře,“ hrdě říká Pešák. Zakládá si na tom, že všechny jeho vozy jsou pojízdné a v bezvadném stavu. A to je drahé. Renovace jednoho auta podle něj vyjde až na jeden a půl milionu korun.

Díky jeho nadšení uvidí návštěvníci muzea, které otevře příští rok na jaře, třeba Tatra 75 Sport, ve které jezdil filmový herec Hugo Haas. Obdivovat budou i Tatru 17 Sport za pět milionů korun či staršího veterána, Tatru 11 z roku 1924. „Tatry tvoří většinu exponátů. Málokdo ví, že tahle automobilka je po Mercedesu a Peugeotu třetí nejstarší na světě, která dosud vyrábí,“ připomíná majitel muzea.

 

VETERÁNI. Už teď v hale ve Sladovní ulici stojí padesát historických aut.

SEDMIČKA Č. 13, ROČNÍK 1