V sobotu 19. srpna probíhal v okolí Olomouce sraz historických vozidel vyrobených před rokem 1964 pod názvem IV. Vzpomínkový Svatokopecký okruh, pořádaný místním klubem SKAM Olomouc.

Více než 70 posádek si dalo dostaveníčko před Veteran Arenou, která tak byla doslova v obležení veteránů. K vidění byly snad všechny prvorepublikové značky aut jako Aero, Praga, Tatra, Škoda, Walter, Zbrojovka i Veteran Arenou oblíbený Wikov. Jistě nejzajímavějším vozem byla ale žlutočerná Bugatti 57 z roku 1934. Mezi poválečnými vozy si diváci mohli mimo našich domácích škodovek a tater (včetně třeba Tatry 87) prohlédnout zejména sportovní anglické vozy MG, Triumph a Austin Haeley. Nechyběl ani legendární WV Brouk nebo ruská Volha a Moskvič. Velmi milý byl krásně zrenovovaný italský lidový Fiat Topolino (1948), jemuž dělal protiklad americký koráb Buick Super Riviera z roku 1958.

Mezi asi dvacítkou motocyklů převažovala samozřejmě značka JAWA, zejména díky svým poválečným modelům „pérák“ a „panelka“ ale i ikonou Jawa 500 OHC. Předválečnou éru reprezentovaly dvě „175 speciálky“. Ze zahraničních značek vedla jako v automobilech opět Anglie, kterou reprezentovaly tři motocykly BSA a tři Ariely.

Pro účastníky akce byla Veteran Arena zpřístupněna mimořádně už od 9 hod, neboť celá kolona vozidel se v 10 hod odtud vydala do centra města. Cílem byly Smetanovy sady Výstaviště Flora. Návštěvníci Letní Flory 2017 tak měli tentokrát květinové pohledy ozvláštněny ještě pestrobarevnou paletou historických vozidel, mezi nimiž byl i jeden z exponátů Veteran Areny, modro černý italský plnokrevník Ansaldo 4H.

Po 12 hod se vozidla vydala na plánovanou trasu IV. vzpomínkového Svatokopeckého okruhu, která měla cíl v areálu sportu v Hrubé Vodě. Na cestě vozidla sice trochu zmokla, ale odpoledne, když se veteráni vraceli zpět do Olomouce, už bylo počasí opět příznivé a dovolilo posádkám ukončit akci i v otevřené pevnosti Fort XX v Křelově.

foto Tonda Malý, Karel Manek

SVAT_17_002 SVAT_17_070 SVAT_17_268