Pozvánka na Svatokopecký okruh 2013

Vážení příznivci historických automobilů,

Středomoravský Klub Automobilistů a Motocyklistů v Olomouci ve spolupráci s naší Veteran Arenou pořádá v sobotu 24. srpna 2013 setkání příznivců historických automobilů a motocyklů spojené s projížďkou po historických tratích Olomoucka.

Setkání je určeno pro majitele automobilů vyrobených před rokem 1945 a motocyklů do roku 1964. Stanovením omezení rokem výroby navazuje pořadatel na historii původního klubu SKAM Olomouc, který po násilném sloučení všech motoristických organizací v jedinou (1939) už po II. světové válce svou činnost neobnovil. Historie závodů v okolí Olomouce spojené s klubem SKAM, který byl založen téměř před devadesáti lety (13. října 1923 v Příkazech), se váže k roku 1924, kdy klub uspořádal svůj první sportovní podnik na rovinaté trati Příkazy-Křelov. Následujícího roku se závod opakoval. I tuto trať při vzpomínkové jízdě účastníci projedou. V roce 1926 uspořádal olomoucký SKAM první závod do vrchu, za jehož trať zvolil okresní silnici z Olomouce na Svatý Kopeček v délce 5 km (nejrychlejšího času dosáhl tehdy Hugo Tichý na motocyklu Indian, mezi automobily byl nejrychlejší Hönisch na Bugatti). Závody se jely ještě v letech 1927, kdy zajel nejlepší čas dne Čeněk Junek a jeho manželka Eliška druhý nejlepší! (V Droždíně je jedna z ulic pojmenována „Elišky Junkové“, na památku této světově proslulé závodnice). V roce 1928 se jel už jen „americký závod do strmého kopce“ v délce 808 metrů přímou pěší cestou k Bazilice Navštívení Panny Marie. (Průměrné stoupání činilo 15,4 % a maximální dosáhlo dokonce 24%. Vítězem se stal olomoucký Hejzlar na AJS, který porazil Tichého na Indianu). SKAM Olomouc pak pořádal spíše už automototurnaje, ale také třeba „motobalový“ zápas, kdy celý klub nastoupil na motocyklech Terrot, které se v Olomouci kompletovaly. Po válce na tuto historii navázala místní odbočka AKRČs a už 25. srpna 1946 na zajímavé trati Samotišky-Droždín-Bukovany-Droždín-Samotišky dlouhé 6 579 metrů uspořádala první poválečný podnik s názvem Svatokopecký okruh. Poslední ročník tohoto čistě motocyklového závodu (už ale pod názvem Kopecký okruh) se jel v roce 1964. Cesta vzpomínkové jízdy povede i po této trati, a proto mají na vzpomínkové jízdě motocykly na rozdíl od automobilů omezení prodlouženo až do roku výroby 1964. Nejslavnějším historickým závodem v okolí Olomouce je ovšem závod do vrchu Ecce Homo. Tento podnik pořádal v období činnosti předválečného olomouckého SKAMu ale jiný moravský klub, který měl sídlo v Brně. Klub MSAC (Mährisch Schlesischer Automobil Club) byl určen na rozdíl od čistě česky zaměřeného SKAMu pouze pro německy mluvící členy. I tuto historii si ale letos připomeneme průjezdem alespoň spodní části ojedinělé původní trati Ecce Homo, která se ostatně jezdí dodnes.

*fotografie z roku 2011

Příznivci auto i moto veteránů se potkají v devět hodin na Horním náměstí v Olomouci v prostoru proti podloubí olomoucké radnice, kde bude do desáté hodiny výstava vozidel. Poté se historické automobily a motocykly vydají v koloně k Veteran Areně v Olomouci na Sladovní ulici. Zde je bude možno ještě nějakou dobu vidět vystavené (cca do 11 hod), neboť teprve odsud pak budou po jednom odjíždět na spanilou jízdu po historických tratích. Cíl akce je v nově otevřené pevnosti FORT XX v Křelově, kde jsou první účastníci očekáváni po čtrnácté hodině. Na 17 hodin je naplánováno předání cen, při kterých se také vzpomene na nedávno zesnulého motoristického historika Jana Lahnera, jenž se výraznou měrou zasloužil na uspořádání této akce.

Přijeďte si se svým veteránem zavzpomínat na slavné doby minulé a předminulé nebo se alespoň podívat na krásná historická vozidla (automobily vyrobené před rokem 1945 a motocykly do roku 1964).

www.skam.cz, www.veteranarena.cz

Příspěvek byl publikován v rubrice Novinky a jeho autorem je Michal Konečný. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.