Olomoucká obchodní společnost T.S. Bohemia a.s. zřejmě v krizi obstála, přestěhovala se do vlastních nových prostor, a navíc hledá další cesty, jak rozšířit svůj byznys. Kromě částečné transformace na e-tail totiž přibrala do svého portfolia „bílou a černou“ spotřební elektroniku, a kromě toho hodlá vybudovat celorepublikovou síť partnerských poboček pro prodej především IT techniky. To ale není vše. Jak nám prozradil Petr Schrom, generální ředitel T.S. Bohemia, její představenstvo – Lubomír Pešák a Bronislav Pešák – ještě v soukromém muzeu zachraňují automobilové a motocyklové skvosty.

Mohl byste zhodnotit rok 2009 a srovnat jej s předchozím obdobím?

Tento rok máme docela dobře rozjetý, a to navzdory klesajícím obratům v námi vyráběných počítačích Barbone, kde to je dáno jednak nižší průměrnou cenou PC, ale i mírně klesajícím prodejem v kusech. Naopak se nám daří výrazně růst v laptopech, a to dokonce mnohem rychleji než trh. Úplnou revolucí v našem byznysu je, že jsme přibrali portfolio „bílého a černého“ zboží, pro které jsme vytvořili prodejní divizi, jež roste ve stovkách procent.

Co se týká zisku, myslím si, že se nám podařilo včas seškrtat náklady, které se na každou firmu zákonitě přilepí v dobách raketového růstu. Díky tomu jsme stále výrazně v „černých číslech“, tj. v zisku. Sám sobě si vždy s pokorou připomínám, že se ziskem je to trochu jako se zdravím. Nežijeme pro to, abychom byli zdraví, ale protože jsme zdraví, jak žijeme. S podnikem je to obdobné – ten také existuje proto, že má zisk.


(Petr Schrom, generální ředitel T.S. Bohemia a.s., a člen představenstva Lubomír Pešák v soukromém historickém muzeu)

Které události byly z vašeho pohledu v uplynulém období nejvýznamnější?

Pro nás to bylo nejdůležitějším rozhodnutím již zmiňované zřízení divize bílého a černého zboží, kde jsme uzavřeli první kontrakty s výrobci. Myslím si, že ani oni sami nečekali, jak rychle se pro ně staneme jedním z důležitých partnerů na tomto pro nás novém trhu. Druhou interní událostí bylo vytvoření e-tailové divize, která v tomto segmentu trhu velmi rychle dohání naše zpoždění. Jen v přístupech na naše weby jsme počet zákazníků za poslední tři měsíce zdvihli o 45 %. S tím se také zvýšil podíl objednávek přes internet a počet jejich přístupů dosahuje za týden čísla okolo 225 000 zákazníků. Nesmím zapomenou ani na to, že jsme se v březnu přestěhovali do vlastního logistického centra zde v Olomouci, kde jsme pro zákazníky vytvořili showroom o velikosti 800 metrů čtverečních a k dispozici jsou skladové plochy v rozloze 5 000 metrů čtverečních. Máme tedy vytvořené perfektní zázemí a můžeme se plně soustředit na rozvoj obchodní činnosti.

Když jsme u vašeho nového logistického centra, bylo slyšet, že také provozujete muzeum automobilů. Jak se to slučuje s prodejem IT a ostatního zboží, jako jsou pračky, ledničky nebo televize?

Je pravdou, že na jaro 2010 připravujeme otevření největšího historického muzea, Veteran Areny, kde chceme představit především předválečné a výjimečné poválečné automobily a motocykly československé výroby. V současnosti dokončujeme expozici, která je hned vedle našeho logistického centra v Olomouci, a už nyní se můžeme pochlubit, že představíme takové skvosty jako je například automobil Tatra 75 Sport, který byl vyroben v počtu pouze tří kusů a v němž se proháněl oblíbený filmový herec Hugo Haas. Z mladších modelů určitě stojí za zmínku Tatra 700, v níž svého času křižoval silnice ministr zemědělství Josef Lux. Zajímavým exponátem je automobil Tatra 11, který byl vyroben v roce 1924.

S naším podnikáním se to na první pohled může zdát neslučitelné, ale ty automobily jsou špičkové výrobky, a jako česká firma a hlavně jako lidé, kteří se v této zemi narodili, si přejeme zachování této krásné památky na umění našich předků. Musím říci, že jsme již několik let výrobců z IT atmosférou muzea natolik nadchli, že se stali partnery projektu Veteran Arena, a myslím si, že nějakých 40 000 návštěvníků muzea ročně bude i těmto partnerům vděčných, že se taková krása mohla zpřístupnit veřejnosti. Jak říká Lubomír Pešák: „Lidé, kteří o Tatrovce něco vědí a naši expozici viděli, tvrdí, že se Kopřivnice přestěhovala k nám do Olomouce.“

Co nejvýznamnějšího plánujete pro zbytek roku a další období?

V současnosti máme deset poboček, převážně na Moravě a v severních Čechách, nicméně chceme se také rozprostřít v jižních a západních Čechách, kde zatím nejsme zastoupeni. To je určitě velká příležitost pro místní firmy, které tam lokálně působí. Rozhodli jsme se totiž jít do tohoto regionálního byznysu formou partnerství a přizvat je ke společnému podnikání v daných lokalitách. My dodáme obchodně-marketingový systém, zaštítěný naší finanční silou, oni poskytnou své znalosti a zkušenosti z daných lokalit. Partnera si však budeme velmi pečlivě vybírat, neboť máme zásadu, že v jednom městě budeme mít maximálně jednoho partnera. Teď v prosinci tak například otevíráme pobočku T.S.Bohemia v Plzni.

 

Jaké jsou Vaše cíle ze střednědobého horizontu a z dlouhodobého horizontu?

Ve střednědobém horizontu si chceme pojistit naši pozici čísla dvě na trhu IT v e-tailu a výrazněji odskočit od naší konkurence ve všech komoditách. Budeme investovat do naší divize bílého zboží, kde bych to rád do dvou let viděl na obratově podobné úrovni, jako je v současnosti prodej IT výrobků do našeho prodejního kanálu. S tím souvisí i pečlivější práce s našimi skoro 900 000 zákazníky, které máme v systému. Ne vždy se nám totiž podaří správně uchopit a pochopit jejich potřeby a nálady, a měli bychom být schopni správným řízením prodat mnohem více zboží a služeb, než je tomu nyní. V neposlední řadě hodláme usilovat o pokrytí všech měst s počtem obyvatel určitě nad 30 000, možná 25 000 obyvatel, kde bychom měli mít naše zastoupení, chtěli bychom mít naše zastoupení, chtěli bychom mít podobnou pozici na trhu jako například firma Argos v Anglii, samozřejmě v našich podmínkách.

Poskytujete pro svoje partnery-prodejce řešení B2C? Jakým způsobem?

Ano, pro naše partnery poskytujeme řešení B2C, které zpoplatňujeme cenou zhruba 700 korun měsíčně. Mají díky tomu možnost mít svůj e-shop, který se koncovému uživateli jeví jako dobře zásobený, neboť se na něm zrcadlí skladové zásoby T.S.Bohemia. Případný zájemce by si však měl předem uvědomit, co vlastně od takového e-shopu čeká. Tím, že bude mít e-shop, kterých je na internetu napojených na IT distributory odhadem okolo 900, tak to mu nové zákazníky nepřinese. To je stejné, jako by měl sice zajištěno, že mu dodavatel včas dodá veškeré potřebné zařízení, pivo i potraviny, problém ale bude, jestli si nějaký nový zákazník do onoho pustého lesa cestu najde a jestli ho dříve nepolapí nějaký jiný hostinec na lepším místě, který investuje nemalé částky do optimalizace SEO, je v placených vyhledávačích atd. Čili pokud se mne ptáte, jaký B2C bych dealerovi doporučil, potom mne stavíte do role knížete Neklana ve Starých pověstech českých, kdy dal Durynkovi svobodu volby, že může skočit ze skály, být sťat sekerou nebo pověšen na olši. Durynk si tuším vybral olši, ale nevím, jestli ostatní možnosti byly lepší.

Vnímáte nějak už před rokem ohlášený vstup Ingram Micro na český a slovenský distribuční IT trh?

Jediné, kde to vnímám, je ve vašem časopise, neboť už na to odpovídala taková spousta lidí, ale nevzpomínám si, že by někdo Ingram Micro alespoň trošinku na trhu pociťoval.

MAGAZÍN RESELLER